lørdag 21. november 2009

Bloggen dere har ventet så lenge på.

Nå har vi snart vært ute å reist i 2 mnd, og endelig har jeg knødd meg til å lage en liten reiseblogg slik at jeg kan holde dere og meg selv oppdatert på hva vi egentli gjør på andre siden av kloden.

I dette innlegget skal jeg prøve å få med ca alt vi har gjort siden vi forlot Norge ved å referere fra dagboken min, som vi også var træg med å begynne å skrive i. Faktisk 1 mnd etter at vi dro.

7. november 2009

Datoen der oppe skulle egentlig ha vært 6. oktober 2009, for det var jo da vi reiste hjemmefra. Men istedenfor skal jeg prøve å oppsummere det meste vi har gjort den siste mnd, som er en god del!

Flyturen var land og slitsom. Vi ble fort utolmodige med tanken på å sitte på fly i 2 døgn, med mange mellomlandinge i tillegg. Evenes til Oslo, Oslo til London, London til Hong Kong, Hong Kong til Aukland (New Zealand)

Når vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen i Hong Kong ble jeg stoppet med en arbeidskniv i sekken. Så klarte jeg å si "It's not mine bag", som ho Linda ennu flire av. Æ savne den kniven.

8. oktober kl. 10.00, New Zealand'sk tid, var vi endelig fremme i New Zealand - Auckland. Og først da skjønnte vi hvorfor burde ha med oss lommelykt, for vi måtte jo dele rom med folk. De to første romkammeratene våre var hyggelige folk. Stephani fra Tyskland og Chadwick fra USA. Chad ble den vi tilbragte de neste dagene med helt til ha inviterte Linda ut på date. "I don't date" fikk han til svar.

9. oktober - Line 20 år!
Linda hadde lovd meg ut på romantisk middag for to, men det endte med at vi dro på Margaritas - en bar like vet hostellet vi bodde på. Der fikk vi servert pizza som var tilberedt i microbølgovnen. Litt som Billis pizza. Og gratis øl. Men pizzaen var god og vi hadde det kjempeartig! Vi fikk tilogmed jobbtilbud der. Men de ville at vi skulle starte den kveldene, men vi skulle jo ut å feire bursdagen min! Så noen dager etter der igjen hadde vi avslått mobil for ikke å bli oppringt. Vi ville jo ikke begynne å jobbe med en gang, når det var alt vi gjorde før vi dro. Så var det på med finstasen og ut å feire! Jeg husker vi hadde det veldig artig.

Dagene etter det gikk til utforsking av Auckland og uteliv. Etterhvert bare uteliv. Men en dag var vi på en gratis guidetur rundt Auckland med Stray. Tidenes guide hadde vi - Francise og i tillegg vant Linda et gratis hopp fra Sky Tower verd 200$. (ca. 850kr) Vi fikk kontaktinfo til Francise, og ble helga etter med han ut på bursdagsfest og bytur etter det. Vi hadde tidenes natt og var ikke hjemme før 10 neste morgen. Og den natten ble vi enige om at vi skulle feire jul og nyttår ilag med han og noen kompiser. Planene er hvist stor!

Globe Bar ble fort favorittplassen om kveldene, så etter hvert slapp vi å bringe med oss ID, for vi var jo standargjest. Og hver dag skjedde det jo nye ting. Poker, speedpool, free drinks, og masse ande konkuranser som gjorde at vi kunne vinne penger eller fre bartab. (Gavekort i baren) Første dagen jeg prøvde poker kom jeg faktisk på 2. plass som jeg ennu er stolt av!
en av konkuransene som ble holdt; Miss Globe, var Linda deltaker i. Hun angret fort når hun fikk vite hva som skulle gjøres, for dette var faktisk en av kveldene der vi ikke drakk. De var 6 jenter som skulle gjøre forskjellig ting.
1. Drikke innholdet i flasken fortest opp, for så å sette flasken oppned på hodet.
2. Hoppe tau
3. Suge mest sjokolade av en kjeks-sjokolade som en gutt sto og holdte som sin egen kuk. så veldig komiskt ut!
4. Lap Dance på en av publikum. Ho var så flau!
5. Finale - 2 jenter igjen. De måtte kysse, og den som trakk seg hadde tapt.
Men siden ingen trakk seg før tiden var ute, var det opp til publikum å avgjøre vinneren, som selvfølgelig ble Linda! 200$ vant hun.

En annen kveld var det "The Girls night at Globe" Og konkurransen den kvelden var vibratorløp. Vibrator med hjul, sugerør og et bord med klisj. Man skulle altså blåse vibratoren raskest over bordet. Jeg kom på andreplass, så Tommy - den gale, tøffe negern som jobbe på Globe, meldte meg på "The 60 sec sexcompetition" Det var altså om å gjøre flest sexstillinge på 60 sek. edrukveld denne kvelden og, så var veldig nervøs når jeg så senga midt på gulvet. Jeg valgre lille, gale Jamie som "sexpartner", og vi gjorde tilsammen 19 sexstillinge som gjorde oss til vinnere! 50 bartab hver, så da var man jo dømt til å drikke alikavell. Artig kveld!

2 nye og supersnille romkamerater fikk vi og når vi måtte bytte rom. Shuan og Ella, begge fra England. Shaun var den som alltid tok vare på oss tre jenten uansett hva det måtte være. Kjempesnill.

Men det var ikke bare fest og morro. Jeg og Ella bestemte oss for at vi også måtte hoppe fra Sky Tower, som jeg ikke angrer noe på. Det var en helt ubeskrivelig følselse. Når jeg sto der oppe, klar for å hoppe og så ned fikk jeg helt angst. Fingrene mine ville ikke slippe taket uansett hvor mye jeg tenkte. Hopp, du blir ikke å dø! Linda har tilogmed gjort dette. Men jeg klarte ikke. Så han ene som var der oppe måtte sleppe meg ned mens jeg holdt alt jeg klarte i med selv. Men når jeg først var i lufta, så ville jeg ikke ned. I loved it! Hele kroppen skalv når jeg landet på bakken 11 sek senere.

Tirsdag 3. november var det tid for å forlate Ella, Shaun og resten av godhetene i Auckland med tungt hjerte. Vi hadde tre fantastiske uker der med mye fart og morro og mange nye bekjente. Men hvor vi skulle dra visste vi ikke. Turen gikk dit Straybussen kjørte oss.

Første stopp: Hahei. Der var det en "Hot Water-Beach" Veldig fasinerende. Man gravde seg et hull i strandkanten og ventet på at det kom opp varmt vann fra under bakken. Og vannet var så varmt at det kokte noen plasser. Der kunne man bade å kose seg, uansett vær og temperatur. Etter det gikk vi en turløype i nydelig natur som førte oss til enda mer nydelige strender. Om kvelden var det BBQ med alle på bussen. Kjempekoselig!

Neste stopp: Raglan - verdens surfeparadis, så selvfølgelig måtte vi teste ut bølgene der. Helt fantastisk artig og mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Men jeg digget det, selv om det så ut som Linda hadde gått løs på meg fordi jeg var blå og gul. supergod trening, så det skal vi gjøre mer av.

Men er du supergod å surfe, kan man surfe på samme bølge i over en km. Derfor er dette verdens surfeparadis, sir dem.

Neste dag gikk turen til Maketu, men før vi kom dit dro vi på gruvevandring i Waitomo Caves. Turen varte i 4 timer. Det er noe jeg absolutt vil gjøre igjen! Helt fantastisk. Det var klatring opp og ned i veldig våte omgivelser. Litt kaldt til tider, men absolutt en opplevelse. vi var helt dau når vi kom opp igjen. Om kvelden ankom vi Uncle Boys, der vi fikk hilse på en Maoristamme. Vi fikk servert nydelig mat, musikk og danseshow på maorisk vis. Og om kvelden sov alle som var på bussen på gulvet i et stort rom. ca 40 stk var vi. veldig interresangt å lære litt om maoriene, og om hvordan de lever.

Neste dag, som er en av våre best, gikk turen til Taupo. En koselig og ikke alt for stor by som vi fort likte. Nesten ingen kinsere heller, som vi kunne se overalt i Auckland. Men før vi ankom Taupo, stoppet vi innom Roturoa. Der testet vi ut Rafting, som var superartig og litt skummelt! Og de to instruktørene vi hadde på båten vår var helt gal, så det ble ekstra skummelt og artig pg dem. Vi raftet ned et fossefall på 7 meter, som er det største fossefallet man kan rafte ned i NZ. Vi klarte å holde båten riktig vei hele turen, så ingen ble mer våt enn nødvendig. Var ikke helt til forventningene våre, så vi fant ut at vi måtte gjøre mer galskap idag. Fallskjermhopping i Tauop! Skyfri himmel og nerva på topp gjorde opplevelsen fantastisk. Og den følselsen man får når ma hoppe ut av det rosaet flyet og ser bakken alt for langt der nede er helt ubeskriveldig. Man klarer ikke å puste for noen sekunder tror jeg. 1 min fri fall, som føltes mye lengere og den nydelige utsikten over nydelig natur. Dette er noe jeg skal prøve igjen! kjøpte med Gèn DVD ifra hoppet, som e helt fantastisk artig å se på. Man ser ikke så veldig fin ut for å si det sånn. Så ble vi kjørt tilbake i en Limosin til hostellet. FANSTASTISK DAG!

Taupo var så flott at vi fant ut vi måtte tilbringe en uke her. Dagene gikk til latskap i parken med jordbær og bok. I tillegg så hadde de en 2dollarsbutikk som jeg og Linda gikk helt amokk i. Alt kostet jo 2$, så vi måtte jo bare ha det. kjøpte blandt annet en svær julestrømpe hver som vi nesten kunne brukt til sovepose. Alt for å få litt god julestevning her nede.

Massasjestudio hadde dem og, og så stiv vi var etter all busskjøringa, fant vi ut av vi måtte unne oss litt luxus. 1 time full kroppsmassasje til 75$. 313 kr. Virkelig verd det.

13. november var det påtide å komme oss videre. Kl 06.00 måtte vi knø oss opp, som var veldig tungt! Destinisjon: Tangariro National Parl, og der gjorde vi Tangario Alpine Crossing. En lang fjelltur over aktive vulkaner i fantastisk natur og flott utsikt. Det var i dette området Ringenes Herre ble spilt inn. Turen var krevende og lang for oss som har gjort minst mulig den siste månden. På det høyeste punktet var det så mye vind at vi kunne lene oss i motvind uten å dette. Vi måtte klamre oss til en annen person for å klare å komme oss hel over. 6,5 timer og 25 km, var turen fullført. Helt knust og sinnsykt hærlig! Og så fint. Kommer ikke over hvor nydelig natur de har her!

14. november - Turen gikk videre til hovedstaden, Wellington. Vil tru det er den plassen med mest vind, for det hørtes ut som den største stormen der ute, når vi satt inne. Men ellers en flott by med mye liv. Iallefall denne dagen, for da var det fotballkamp, som avgjorde om NZ sitt fotball-lag, All Whites, skulle få være med i verdenscupen. Og de vant! Så hele kvelden kunne man se glade mennesker kledd i hvitt overalt. Pg at vi måtte opp så tidlig dagen etter, fant vi ut at vi heller ville se på film enn å være med på feiringa. Twilight var Lindas ønske, for hun har vært helt oppslukt helt siden hun kjøpte førsteboken. I tillegg kommer film nr 2 på kino i disse dager. Men det var jo ikke barebare å få leid seg film der nede, for vi trengte all kontaktinfo til en person som var bosatt i Wellington. Og vi kjente jo ingen. Derfor fant vi ut at om vi fant en hus-til-salgs annonse, kunne vi bruke kontaktinfoen der, så på våres ferd måtte vi jo spørre en del folk om veien til husmekleren. Bland annet ei vakt for en klubb. Sikkelig hyggelig fyr som vi blei stående å prate lenge med. Så helt ut av det blå spørr Linda om vi kunne få adressen hans. Etter litt om og men, fikk vi det vi trengte, og kvelden var berget. Folk i NZ er så snill, uansett hva.

15. november gikk turen videre til sør-øya og Nelson. Den plassen i NZ med mest sol. Her er planen at vi skal slå oss til ro fram til jul og forhåpentligvis finne oss jobb. For hvis vi jobber nå, slipper vi å jobbe når sommeren er på det beste. Da vil vi jo bare nyte liver, slik som vi har gjort fram til nå.

Nelson er en flott by, har vi funne ut. Leilighet har vi og fått. Jeg og Linda deler soverom, mens resten av huset deler vi med 3 andre gutter. Peter fra USA. 22 år og virker som en hyggelig fyr. Tatt oss med på hiking til flotte strender som var en fin tur. Så har vi Locky som er husverten. Livlig, godt voksen mann som liker å farte rundt. Drømmejobb har han og. Giude folk på kajakktur. Siste er Creig. Fra NZ, slik som Locky. Han er litt som Shaun, som vi delte rom med i Auckland. Tar vare på oss og passer på at vi kommer oss hjem om kvelden . Godt voksen han og. Huset er ikke så mye å skryte av, selv om vi liker det mer og mer for hver dag. Sprek blir vi av å bo her og, siden det er ca 20 min gange til byen. Vi har jo alltid bodd mitt i byen. Så det er deilig å få rørt seg litt ekstra, selv om det ofte blir late dager med internett i sengen.
Husleien er billig. 85$ hver i uken i forhold til ca 160 eller mer hver i uken hvis vi skulle bodd på hostel. Mndprisen blir ca 1400kr hver i mnd. I tillegg har vi gratis intenett, strøm, tlf og vaksemasken. Nå trenger vi bare en jobb. forhåpentligvis barjobb.


Har fått med det aller meste av det vi har gjort i løpet av den siste tiden og nå som jeg endelig har fått laget denne bloggen, skal jeg være flink å oppdatere når det skjer noe spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar