torsdag 1. april 2010

Hummer-jakt

I dag tok guttene oss med på hummer-jakt. Måtte opp tidlig-tidlig for å hente utstyr til meg og Linda, i tillegg til å fylle opp noen tanker med oksygen. Vi kom oss avsted til Kaikura litt over 8 i dag tidlig med et mål om å fange den største hummeren. Om du ikke fikk noen skulle du være kylling og den som fanget den minste skulle være frøkasterren. Så hver gang noen fra teamet vårt klapper i hendene, må den ene kaste frø og kyllingen plukke dem opp.

Va fant fram til "the magic spot" og er giret til å komme oss ut i vannet. Jeg og Quinn var de første ut mens Scott lærte Linda det generelle med dykking. Masse bølger, så var et slit å komme seg ut. Men når du først var var kommet deg over det verste var alt bare en lek selv om du noen gang kunne føle deg som en tøydukke under vann som bare ble dratt etter strømmen. Fram og tilbake. Quinn fanget den første hummeren. Fasinerende. Jeg var mest bare opptatt av å holde meg fast så jeg ikke fløyt avgårde, men fant etterhvert teknikken på det. Så var det bare å lete i alle sprekker og hull jeg kunne se uten noe hell. Men Quinn var snill å hjelpe meg å lete og lot meg fange to stykker. Den første var enkel som bare det. Flinke meg. Mens den andre mistet noen ben og andre deler fordi jeg måtte ha noe å holde i for å få den ut av sprekken. Dette var en sværing, så kjente et lite stikk i hjertet når den begynnte å krølle fotene rundt fingrene mine.

Etter mange minutter var det påtide å komme seg opp så Linda også fikk prøvd dette ut. Idet jeg kom opp kunne vi se masse delfiner svømme lengere bort. Hoppet og tok flipper.

Linda så skeptisk ut idet hun gikk ut i vannet. Jeg var bare glad for å ikke ende opp som kyllingen. Etter lang tid, og begge to ennå på overflaten, begynnte man jo å lure på om Linda hadde fått panikk der ute. Men det visste seg at hun hadde for lette vekter og kom seg ikke under vannet, noe som var veldig synd. Jeg tok med faktisk en liten svømmetur i mellomtiden. Kaldt og forfriskende. Guttene tok seg en ekstra tur ut mens vi startet med å pakke sammen utstyr. Det var en flott dag, og nå gleder vi oss bare til middagen. Vi skal ha grillet Crayfish (hummer) med salat og annet godt tilbehør, og selvfølgelig litt ostekake til dessert.

Linda endte opp som kylling og Scott som frøkasteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar