lørdag 10. april 2010

Wellington - the capital og en spontanhelg i Wanganui

Sent på torsdagskvelden kom vi i land etter tre timer på fergen til Wellington. Det var bekkmørkt og vanskelig å finne fram i storbyen. Er så mange enveiskjøringer overalt. Men etter en times leting fant vi en parkeringsplass litt opp og bort, så vi tok sjangsen på å stå der for natten. Neste morgen våknet vi av at parkeringsplassen begynnte å fylles opp av biler, så det var bare å komme seg av sted. Vi klarte etterhvert å lese oss fram på kartet til Informasjons-senteret og fant et stort parkeringshus like ved siden av, som kostet flesk. For hele dagen måtte vi betale $18 som tilsvarer 72 kr ca. Men det var en flott dag. Vi besøkte to store museum med gratis inngang og det tok stortsett hele dagen å komme seg igjennom. Mye interessant om New Zealand, Maorikultur og ellers alt mellom himmel og jord. Var også en snarttur innom et galleri, men fant fort ut at det var ikke helt vår greie.

Wellington er en flott by med mye liv. Dem sier at dette er byen med beste nattelivet som vi desverre ikke fikk testet ut. Derimot var vi på en rast fjelltur - Mt. Victoria som har utsikt over hele Wellington fra alle kanter. I tillegg er noen deler av Ringenes Herre spilt inn i det området, som vi ville sjekke ut. Vi fulgte de røde pilene som vi trodde var markeringen til Ringenes Herre-områdene, men det visste seg at det var markering for et sykkelrenn som var den dagen. Mannen som fortalte oss det, flirte godt av oss. Følte oss lite smart etter det. Når vi kom til et endepunkt tok vi bilder og snakket om så rart at Frodo og resten gjengen har stått akkurat her som vi står nå.

Etter en fin tur i flott vær var det påtide å forlate Wellington, men ingen anelse om hvor vi ville dra. Så vi startet bare å kjøre nordover. Etter en times kjøring fant vi oss en flott, lang strand for å ha en rask picnic. Det endte med at jeg sovnet av og Linda satt å leste magasin. 2 timer senere var vi på veien igjen. Plutselig blir vi forbikjørt av to gutter som vinker og smiler no veldig i det dem kjører forbi, så disse måtte vi sjekke ut. Begynte å tulle å tøyse litt og så fort vi fikk muligheten var det bare å kjøre forbi dem igjen. Linda gikk bak i sengen og lagde show for dem og gir dem nummeret vårt med hjelp av tegnespråk gjennom ruten. Michel og Harley, 21 og 22 år fra Wellington. De skulle til Wanganui på jetbåtshow og inviterte oss med og siden vi ikke hadde noen bedre planer var det bare å følge etter dem hele veien. Vel framme, og spent på va denne helgen vil bringe. Vi dro opp til en kompis av dem som heter Tim, som har ei fantastisk mamma som jeg skal fortelle mer om senere. Vi dro på jetbåt-show sammen med guttene og mora, noe som var superartig, men veldig kaldt. Raske båter som kjempet om den beste tiden. Noen utforkjøringer og båter som tok fyr, så det var mye action der. Onkelen til Tim var med i løpet, så vi kom inn på VIP-området der vi fikk bra plasser og en nærmere titt på båtene. Etter løpet dro vi alle tilbake til Tim. Onkelen kom forresten på andreplass.

Familei til Tim eier et svært hus med billijardbord, egen bar, basseng, SPAbasseng og en fantastisk utsikt mot fjell og hav. Faren jobber i oljebransjen, så de har mye penger. I grasjen står det 3 biler og 2 på utsiden. Mora til Tim er så fantastisk snill og lar oss sove inne i den store dobbeltsengen og lar oss nyte en varm, lang dusj - noe vi virkelig utnytten i morgest. Supersnill dame, så til jul skal vi sende henne et julekort :)

Det ble en artig kveld med masse gratis drikke på oss. Vi dro på byen en tur, der Linda nesten ble slått ned av noen jenter som må ha vært veldig sjalu på henne for en eller annen grunn. De dyttet, stirret og peket på Linda hele kvelden. Byen stengte så tidlig som klokken 2, så da var det hjem for å spille litt mer billijard og ellers bare kose oss mest mulig. Guttene var tidenes!

I morgest, etter en fantastisk natters-søvn i den gode sengen våknet vi opp til den gode frokosten som Tim hadde ordnet til oss. Eggerøre, bacon, toast, tomat og chips. Etter frokost var det tid for litt offroad-kjøring. Vi tok firhjulstrekken og fant en løype ved siden av en flott strand med masse døde haier på. Her var det bare å kjøre dit bilen kom seg fram. Sykt artig! Satt oss fast en gang og holdt på å rulle overende i det vi kom oss løs. Jeg og Linda fant fort ut av hva slags bil vi vil ha oss.

Nå ligger vi ute på gresset og koser oss i solen. Mora har middag på bordet til oss om en times tid og etter det skal Tim ta oss med på en guidet kjøretur så vi kan få noen bra bilder. Mye flott å se her. I morgen skal vi være med Tim til New Playmouth hvor han bor og jobber. Da skal vi få teste ut bodyboard og motor-crossing i samme terreng som i dag og Linda skal få se frustrerte fruer på TV.